検索の新しいモデルについて考える

Thinking About New Models for Search(July 31, 2009 John Battelle)
(This is translated version of "John Battelle's Searchblog" blog post, thanks to John Battelle. )

Yesterday I spent an illuminating hour with the folks behind Wowd, a still-private-beta search upstart that is taking a new approach to, well, just about everything in search as we traditionally understand it.

昨日は、仲間とWowdの前ですばらしい時を過ごした。まだ私設のベータ版の検索の成り上がり者で、まさに、私が検索について長年理解してきていることをまさしくすべてにおいて新しい試みをしているのだ。

In a odd coincidence, this morning Venturebeat published a thoughtful piece on how search might shift when more data, in particular social data, is added to the mix.

不思議な偶然が起こって、今朝のヴェンチャ・ビートで、特にソーシャルのデータが追加され組み合わさってデータが増えたときに、検索はどのようにしてデータを移すことができるかということについて興味深い記事を載せていた。

I point these two links out as a marker of sorts, I've got a much longer piece brewing in me about Wowd's approach to search, and how the Big Guys might respond should an upstart like Wowd get traction. More on that soon. Meanwhile, the Wowd guys posted on Tim and my Websquared paper here.

この二つのリンクにしるしをつけて選び出して目立たせて、Wowdの検索の試みについてもっと時間をとって調べてみることにしようと思う。そしてどんな風にして巨人たちは反応してきて、Wowdのような成り上がり物は影響を受けるだろうか見守るのだ。近いうちにもっといろんなことが起こるようになるだろう。それまでは、WowdのやつらはTimと私のウェブスクエアドのここに載せている。