君のデータをくれないか、蜘蛛が蝿に言った。

Give Me Your Data, Said the Spider to the Fly(August 27, 2009 John Battelle)
(This is a translated version of "John Battelle's Searchblog" post, thanks to John Battelle.)

Very interesting news yesterday about Google Adsense and competing ad networks. From ClickZ:

グーグル・アドセンスと広告ネットワークの競争についてとても興味深い昨日のニューズ。ClickZより:

Google plans to open its AdSense network to other ad networks, potentially giving the already huge ad net access to display ads flowing through countless other networks. The firm yesterday said it will allow networks to bid via auction to have their ads appear on AdSense partner sites, like an exchange. Google is vetting several ad networks for certification, but would not name any of the networks. If accepted into the program, the networks would receive payment if their ads win the auction to appear on AdSense sites. The firm said networks will be able to target contextually or by placement. The company suggested the offering will help boost publisher revenues by increasing competition for ad placements.

グーグルはアドセンスネットワークをほかの広告ネットワークにも展開しようと計画しており、無数のほかのネットワークを媒体とし、おそらくはこの巨大な広告ネットを提供して近づき広告をどんどんと繰り広げようとしている。グーグルは昨日、交換のようなものとしてアドセンスパートナーのサイトで他のネットワークの広告が現れるようになって、インターネットを使ってオークションに入札することが可能になると話した。グーグルは証明としていくつかの広告ネットワークを綿密に調査しているが、どのネットワークにも名前をつけようとはしていない。もしプログラムの中に入ることが許されて、アドセンスに登場するオークションで彼らの広告が勝利を収めたとしたら、ネットワークは支払を受け取ることになるのだ。グーグルは、ネットワークは関係上、または配置によってターゲットになりうるだろうと話す。

Now this can be seen a number of ways. First, is this an admission by Google that they do not have good enough display advertising inventory and/or relationships? Maybe, maybe not. Seems to me more of a statement that Google considers Adsense more of a platform for advertising, rather than a network into itself. Second, if you ran an ad network, would you want to do this? Well, ad networks tend to optimize for the most money. If Adsense gives them more money, they just might want to do this. Third, what about the data? Google will learn an awful lot about what is going on with each network once they plus themselves into the Adsense hivemind.

さてこのことにはたくさんの方法がみられるだろう。はじめに、グーグルによる許可された条件では、広告の目録を表示したり/あるいは関係を築くのにだって十分な場所がないのではないか?そうかもしれないし、そうじゃないかもしれない。グーグルがもっと広告のプラットフォームが必要でアドセンスについてもっと考えるならもっと声明が必要なんじゃないかと思う。次に、もしあなたが広告ネットワークを運営していたとしたら、こういうことをしたいと思うだろうか?おや、広告ネットワークはたくさんのお金に楽天的な傾向があるんだろうって。もしアドセンスがもっとお金を与えてくれたとしたら、もっとそうして欲しいと思うかもしれないね。それでは、データについてはどうだろう?グーグルは一度それぞれのネットワークでどんなことが起こっているのかという恐ろしいことについてたくさん学んでいって、アドセンスの知性の巣箱に付け加えていくだろう。

And in the end, isn't that what it's all about? Remember what happened with search? AOL, Netscape, Yahoo, and many others fed the Google search beast until Google had all the data and therefore the best search engine. When it came time for renegotiation of those search deals, who had the upper hand?

それでは最後に、こういうことがすべてなのだろうか?検索で起こったことは覚えているだろうか?AOL、ネットスケープ、ヤフー、そのほかのたくさんものは、グーグルの検索の野獣がすべてのデータを取り込んでしまって一番の検索エンジンになるまで餌食にされてしまうのだ。これらの検索の取引の再交渉する日が訪れるまで、誰が優位に立っていられるだろう?

It's all about the data, to my mind.

私の考えでは、それはすべてデータが握っているのだ。